Toptaken

Weet je waar de bezoekers van je website voor komen? Mooi! Dan weet je welke taken je goed vindbaar voor 'in de etalage' moet leggen. Drupal voor Gemeenten helpt je de toptaken goed neer te zetten met een heldere layout en hulpmiddelen in het content management systeem.

Een "taak" is iets dat de inwoner wil of moet doen op jouw website. Je denkt dus van buiten naar binnen. Wat is het  doel van de inwoner en hoe maken we dat zo gemakkelijk mogelijk voor hem of haar? Een taak heeft vijf mogelijke uitkomsten:

  1. Je regelt het online
  2. Je maakt online een afspraak
  3. Je belt ons op
  4. Je wordt doorverwezen naar een andere website of organisatie
  5. Je bent volledig geïnformeerd

In Drupal voor Gemeenten zorgen we er voor dat de inwoner snel de juiste actie kan ondernemen. Maar ook voor de redacteur maken we het beheren van taken gemakkelijk.

Taken in beeld

Het uitgangspunt is om iedere pagina op de website zo eenvoudig en eenduidig mogelijk te maken:

Op iedere pagina moet de bezoeker vol vertrouwen verder kunnen navigeren of zijn taak uit kunnen voeren.

Drupal voor gemeenten biedt een uitgekiende presentatie van de toptaken die is ontwikkeld op basis van gebruikersonderzoek. Of je nu een groot scherm gebruikt of een smartphone, de belangrijkste taken staan altijd in beeld.


Iedere taak heeft een primaire "call to action" zodat duidelijk is wat de weg voorwaarts is. Een taak kan ook een secundaire actie hebben als er ook een andere route is om de taak af te ronden. Een secundaire actie wordt minder prominent in beeld gebracht.


Taken beheren

Het beheer van de volgorde van de toptaken is voor de redacteur heel eenvoudig. Klik op het instellingenwieltje en sleep de taken in de juiste volgorde.

In het Drupal voor Gemeenten CMS vind je content type "Taak". Op het tabblad "Oproep tot actie" vind je alle instellingen voor het koppelen van webformulieren, het maken van afspraken of het tonen van een "Bel ons" of doorverwijzigingstekst.